Műhelyvezető: Prof. Dr. Takács Miklós egyetemi tanár

A műhely leírása

 A Történelemtudományi Doktori Iskola keretei között működő Régész Doktori Műhely célja: minőségi oktatást nyújtani olyan régészet szakos MA-diplomával rendelkező hallgatók számára, akik régészeti témából szeretnének PhD-fokozatot szerezni. Doktori Műhelyünk magyar és angol nyelven is oktat, olyan súlyponti témákban, amelyek segíteni tudják hallgatóinkat ismereteink elmélyítésében, és ez által a doktori értekezésük minél átfogóbb szintű megírásában. A magyar nyelvű oktatás fő témakörei: a római kori Pannónia régészete, a Kárpát-medence népvándorlás kora, a magyar őstörténet és a honfoglalás kora, a középkori Magyar Királyság anyagi kultúrája. Az összes súlypont esetében hangsúlyos figyelem irányul a szomszédos nagytájak: Kelet-Közép-, Kelet-, illetve Délkelet-Európa régészeti hagyatékára is. Az angol nyelvű képzés kiemelt témakörei a Közel-Kelet római kori, késő-antik és középkori régészete, különös tekintettel a keresztes államok korára, valamint Délkelet-Európa középkora. Mind a magyar, mind pedig az angol nyelvű képzés esetében súlyponti elem a keresztény valláshoz kötődő emlékek alaposabb megismerése, illetve az egyházi épületek, épületmaradványok vizsgálata.
A képzés szervezeti keretei: tanórákon áttekintjük egy-egy kutatási terület sajátságait, legújabb eredményeit. A szemináriumokon egy-egy konkrétabb részterület kérdésfelvetést igyekszünk mélységükben is megvitatni, a hallgatók minél alaposabb bevonásával. A doktori értekezések írásához konkrétan kapcsolódó kérdésekben pedig egyéni konzultációkat tartunk. A kiváló eredményt felmutató hallgatóknak lehetővé tudjuk tenni gyakorlatok vezetését a Régészettudományi Intézeten belül folyó BA-, illetve MA-képzésben. A Doktori Műhelyen belül folyó képzés egy további hangsúlyos eleme a régészet gyakorlati szintű ismeretanyagának az elsajátítása, különös hangsúllyal az új technikai módszerekre: geofizika, 3D dokumentáció és modellezés. A régészeti doktori programban kutatott doktori témák jelentős része a PPKE Régészettudományi Intézet hazai (Iovia, kora-középkori kardok, honfoglaláskori feltárások), vagy külföldi kutatási programjaihoz (Szíria: Margat és a Crac des Chevaliers keresztes várának feltárása; Libanon: Felicium középkori várának feltárása; Iraki Kurdisztán: a pankani szászánida és kora-muszlim erőd feltárása; Románia: az egresi ciszter kolostor feltárása) kapcsolódik, így a hallgatók közvetlen technikai és anyagi segítséget is kapnak az új eredmények eléréséhez.
Emellett kiemelt célja a doktori programnak, hogy minden hallgatója számára a témájához szükséges legjobb társtémavezetőket kaphassa, más egyetemek-intézetek vezető kutatói közül. (pl. Dr. Vasáros Zsolt BME; Dr. Bartók István BME; Dr. Szabó Árpád BME; Dr. Szécsi Zoltán BME; Dr. Rozgonyi-Boissinot Nikoletta BME; Dr. Kürtösi Brigitta MKE; Dr. Török Béla Miskolci Egyetem-Metallurgiai Intézet; Dr. Mende Balázs MTA BTK Archaeogenetikai Labor) Angol nyelvű képzésünk külföldi hallgatói esetén mindenképpen cél egy a saját hazájukban dolgozó, nemzetközileg is elismert szaktekintély társtémavezetőként történő becsatlakozása (Dr. Anis Chaaya- Lebanese University; Dr. Hany Kahwagi Janho – Université Saint Esprit de Kaslik; Prof. Maamoun Abdalkarim – Damascus University).


A műhely oktatói

Takács Miklós

Bertók Gábor

Beszédes József

Major Balázs

Tóth Endre

Türk Attila

Végh András

Vasáros Zsolt

Bartók István

Szabó Árpád

Szécsi Zoltán

Rozgonyi-Boissinot Nikoletta

Kürtösi Brigitta

Török Béla

Mende Balázs

Description of the Archaeological Program in the Doctoral School of History

The aim of the Doctoral Program in Archeology, which operates within the framework of the Doctoral School of History, is to provide quality education to students with an MA degree in archeology or other accepted fields who wish to obtain a PhD degree in archeology. Our Doctoral Program is available for foreign students in English, on topics that can help our students to deepen their knowledge and thus to write their doctoral dissertation at the highest academic level possible. The most important fields of the English-language course include Roman, Late-Antique, and Medieval archeology of the Middle East, with particular stress on the period of the 12th and 13th century and the Middle Ages in Southeast Europe.

Organizational framework of the training: in the course of the lectures we review the characteristics and latest results of a research area. At the seminars, we try to discuss a more specific sub-issue in depth, with the widest possible involvement of the students. We hold individual consultations on issues specifically related to the writing of doctoral dissertations. Students with excellent results will be able to lead internships in an English-language MA course within the Institute of Archeology. Another emphasized element of the training within the Doctoral Program is the acquisition of practical knowledge, with a special emphasis on new technical methods: geophysics, 3D documentation and modeling. A significant part of the doctoral topics researched in the English-language doctoral program in archeology are related to the foreign research programs of the PPCU Institute of Archeology (in Syria: excavation of the medieval castles of Margat and the Crac des Chevaliers; in Lebanon: excavation of the medieval castle of Felicium/Menjez; in Iraqi Kurdistan; excavations in the Sassanid and early medieval site of Pankan and the early Ottoman Period Dwin; Romania: excavations of the Cistercian monastery and medieval royal burial site in Egres), so students will also receive direct technical and financial assistance to achieve the new results.

In addition, an important goal of the doctoral program is to provide all its students with the best co-supervisors needed for their topic, from among the leading researchers of other universities and institutes in related fields of research. (eg. Dr. Zsolt Vasáros BME; Dr. István Bartók BME; Dr. Árpád Szabó BME; Dr. Zoltán Szécsi BME; Dr. Rozgonyi-Boissinot Nikoletta BME; Dr. Brigitta Kürtösi MKE; Dr. Béla Török University of Miskolc-Department of Metallurgy ; Dr. Balázs Mende - Archaeogenetics Laboratory of the Hungarian Academy of Sciences). In the case of foreign students of our English language training, the goal is to join an internationally recognized authority working in their own country as a co-supervisor. (eg. Dr. Anis Chaaya- Lebanese University; Dr. Hany Kahwagi Janho - Université Saint Esprit de Kaslik; Prof. Maamoun Abdalkarim - Damascus University; Dr. Kumaith Abdallah - Sorbonne).